Menu
Blog 14. října, 2022

Jak prověřit zájemce o prohlídku nemovitosti?

Pokud už jste někdy sami absolvovali prohlídku bytu či domu před koupí, asi jste se setkali s nejrůznějšími dotazníky nebo alespoň rozhovorem s realitním makléřem. Při prodeji přes realitku se jedná o naprosto běžný postup, který chrání prodávajícího, respektive jeho majetek a čas. Stejně důležité je prověření vážných zájemců o koupi před podpisem rezervační smlouvy. Níže najdete několik tipů, jak zájemce prověřit.

Prověření zájemců o prohlídku bytu či domu

Není výjimkou, že se mezi zájemci o prohlídku nemovitosti nachází i realitní turisté nebo dokonce zloději. Ti často využívají zejména prohlídek bytů a domů bez zastoupení realitních makléřů. Je pro ně snazší zkoušet triky na důvěřivé majitele, kteří se přeci jen na realitním trhu nepohybují denně. Zlodějům mnohdy stačí chvilka nepozornosti nebo nacvičená spolupráce, a můžete snadno přijít o své cennosti. Určitě to neznamená, že byste se měli ke každému zájemci chovat jako k potenciálnímu zloději, ale raději buďte obezřetní a udělejte kroky ještě před samotnou prohlídkou.

Základem prověření zájemců o prohlídku bytu či domu je buď rozhovor po telefonu, nebo odeslaný dotazník k vyplnění. Měli byste se určitě ptát na financování, představy o nemovitosti, a co přesně zájemci hledají. Zkušený prodejce pozná podle vyhýbavých odpovědí, koho raději na prohlídku nezvat a vybere si jen vážné a seriózní zájemce. Měli byste také prověřit koupěschopnost zájemců ještě před prohlídkou nemovitosti, díky čemuž si pozvete do vašeho domu jen skutečně bonitní zájemce.

Pokud prodáváte byt sami a stále v něm bydlíte, určitě si vždy schovejte své cennosti. Stejně tak se vyhýbejte časům prohlídek, kdy byste se zájemci byli v bytě sami. A to obzvlášť v případě, kdy nemáte možnost si zájemce pořádně prověřit.

Prověření zájemců o koupi

Jak už jsem zmínil v předchozím odstavci, někteří lidé si prověřují bonitu zájemců ještě před prohlídkou nemovitosti. Pokud však chcete záležitost ohledně financí řešit později, určitě to udělejte nejpozději před uzavřením rezervační smlouvy. Není nic horšího než podepsat rezervační smlouvu, považovat obchod za uzavřený a pak se po týdnech dozvědět, že banka zájemcům neschválí hypotéku.

Ideální je spolupráce s realitním advokátem a hypotečním specialistou, kteří se v oblasti nemovitostí denně pohybují. Nejen, že vám pomohou s celým zněním rezervační smlouvy a poté i té kupní, ale ve spolupráci s bankovními institucemi urychlí kontrolu financování a doporučí vhodná řešení. Díky kontrole budete mít jistotu, že uzavíráte smlouvu se zájemci, kteří vám budou schopni zaplatit. V případě, že spolupracujete s realitním makléřem, tak ten zpravidla má i svého realitního advokáta a hypotečního specialistu, takže se o tyto záležitosti vůbec nemusíte starat. Pokud vás zajímá, co vše zahrnují mé služby, podívejte se do této nabídky realitních služeb.

Peníze pouze přes úschovu!

Nebouchejte šampaňské ve chvíli, kdy jste podepsali kupní smlouvu a nežeňte se hned na katastr nemovitostí přepisovat majitele. Součástí podpisu kupní smlouvy by mělo být i podepsání smlouvy o úschově. Existuje několik typů úschov finančních prostředků a více se jimi budeme zabývat v některém z příštích článků. Každá z úschov má své výhody a nevýhody a je pouze na vás, kterou z nich si zvolíte. U nás využíváme zpravidla advokátní úschovu.

A jak to funguje?

Po podepsání kupní smlouvy má kupující několik dnů na to, aby do úschovy poslal veškeré finanční prostředky. Když peníze na účet úschovy dorazí, na katastr nemovitostí se podají potřebné dokumenty a začne běžet dvacetidenní ochranná lhůta, během které se odešle vyrozumění o nastalých změnách s nemovitostí, proti kterým se v této lhůtě může majitel nemovitosti odvolat. Pokud vše proběhne tak, jak má a neobjeví se žádné komplikace, dojde po těchto dvaceti dnech ke změně vlastnického práva a okamžitému vyplacení kupní ceny prodávajícímu z účtu úschovy. Tímto je proces prodeje ukončen – kupující je novým majitelem a prodávající má své finanční prostředky na účtu. Posledním krokem je už jen předání nemovitosti na základě předávacího protokolu, převody energií, podání daňového přiznání a další administrace s tím spojená.

Závěr

Doporučuji, abyste fázi prověřování zájemců, tvorbu smluv a komunikaci s katastrem nedělali sami, pokud nejste odborníkem. Během této fáze se může pokazit spousta věcí, které prodej protáhnou až o několik měsíců, anebo ho zmaří úplně. Výhodou spolupráce s realitním makléřem je to, že vám vše výše zmíněné zařídí, vykomunikuje a dohlédne na bezproblémovou koordinaci celého průběhu realitní transakce.

Pokud máte ohledně prověřování zájemců další otázky a zvažujete prodej bytu či rodinného domu, kontaktujte mě přes tento formulář a já se vám obratem ozvu zpět.

Děkuji za přečtení článku a uvidíme se zase příště!

Sdílet na Facebook
Předchozí článek
4 tipy, jak na efektivní marketing nemovitosti
Další článek
Jak vybrat byt a nenaletět?
Newsletter

Odběr novinek