Menu
Blog 28. března, 2022

7 kroků k úspěšnému prodeji nemovitosti

Plánujete prodej bytu či domu? Ať už se chystáte prodávat sami, nebo skrze makléře, je dobré dopředu vědět, jak celý proces probíhá. Mnoho lidí se domnívá, že vše začíná nafocením nemovitosti a vložením fotek společně s textem do inzerátu na realitní portál. Dále postačí pár týdnů počkat, udělat několik prohlídek se zájemci a nakonec s některým z nich podepsat kupní smlouvu. Pokud však chcete nemovitost skutečně výhodně, bezpečně a relativně rychle prodat, je v tom daleko více, co musíte znát, zajistit a zkontrolovat. O tom nás však dnešní doba sama každým dnem přesvědčuje. Pojďme se společně seznámit se 7 kroky, které vás na cestě za úspěšným prodejem čekají.

1. Ujasněte si, jestli zvolíte prodej svépomocí, nebo ho svěříte realitnímu makléři

Vaším prvním velkým rozhodnutím je způsob prodeje. Zda se do všech následujících kroků pustíte sami, nebo využijete zprostředkování prodeje nemovitosti skrze služby zkušeného makléře, který na sebe vezme zodpovědnost za všechny povinnosti. Z obou způsobů pro vás můžou vyplývat výhody i nevýhody.

Během samoprodeje si zařídíte vše sami a nemusíte řešit provizi makléři. Zároveň se však musíte připravit i na velkou časovou a finanční investici, kterou při prodeji nemovitosti vynaložíte.

Největší výhodou makléře je jeho zkušenost s realitním trhem a schopnost rychle reagovat na změny, stejně jako ušetření vašeho času. Jako nevýhodu někteří můžou vnímat právě předání zodpovědnosti a také provizi, která ve skutečnosti není takovým strašákem, jak si někteří myslí. Pokud si nejste jistí, s čím vším vám kvalitní realitní makléř dokáže pomoct, přečtěte si tento článek o spolupráci s makléřem, kde se dozvíte více.

2. Nastavte si vhodnou prodejní i marketingovou strategii

Součástí prodejní strategie by mělo být nastavení ceny, za kterou nemovitost nabídnete zájemcům. Možností, jak na ideální cenu přijít, je hned několik – průzkum podobných nemovitostí v okolí, cenový odhad od odborníka, nebo zapojení se do aukce. Při stanovení ceny doporučuji spolupracovat s odborníkem, který realitnímu trhu rozumí a dokáže zohlednit veškeré faktory. V případě prodeje s pomocí makléře se právě on stává poradním orgánem, který vám pomůže s volbou ceny.

Možná si říkáte, že marketing je pro firmy a vám při prodeji k ničemu nebude. To je ale častý a velký omyl. Už samotná prezentace nemovitosti na realitním portále spadá pod marketing. Čím lépe si marketingovou strategii promyslíte, tím lepších výsledků dosáhnete a podaří se vám prodat byt či dům rychle a za cenu, kterou si představujete. Ve strategii byste si měli stanovit, na jakou skupinu lidí bude váš inzerát cílit a tomu také přizpůsobit formu prezentace a zvolení konkrétních marketingových platforem pro propagaci.

Profesionální marketingová prezentace by měla obsahovat vždy kvalitní fotky, videoprohlídku, graficky zpracované půdorysy a v případě potřeby také virtuální prohlídku. Nezapomeňte také na doplnění inzerátu o poutavé texty. Připravenou prezentaci je pak potřeba vystavit, aby si ji našlo co nejvíce potenciálních zájemců.

Pokud vás zajímá více o marketingu realit, přečtěte si tento článek o efektivním marketingu nemovitostí, ve kterém vás provedu procesem od přípravy marketingových materiálů až po jejich propagaci.

3. Inzerujte na efektivních marketingových platformách

Prezentaci už máte vytvořenou? Pak je čas přejít k samotné inzerci. Zvolit můžete jak klasické realitní servery, sociální sítě, nebo využít speciální databáze realitních kanceláří, pokud s některou z nich spolupracujete. Do procesu byste také měli přidat pravidelné vyhodnocování, obzvlášť pokud půjdete cestou placených inzercí (na sociálních sítích to jinak nejde).

Správná volba prezentace a následně inzerce vám dá náskok před vašimi konkurenty, kteří se také snaží prodat byt či dům. Může se jednat o podobnou nemovitost v blízké lokalitě, jako je ta vaše, ale vy získáte navrch díky propracované strategii a cílené reklamě. S tímto vším vám pomůže kvalitní realitní makléř, který i díky spolupráci s dalšími realitními kancelářemi zajistí inzertní místa, na která byste se jinak sami nedostali. Pokud vás zajímá více o tom, jak bychom vám dokázali při prodeji nemovitosti pomoct, podívejte se do naší nabídky realitních služeb.

4. Prověřujte si zájemce o prohlídku

Jak se říká – důvěřuj, ale prověřuj. A v případě zájemců o prohlídku to platí dvojnásob. Převážnou část zájemců byt opravdu zaujal a jde na prohlídku skutečně pouze nasát místní atmosféru, jestli je pro ně nemovitost ta pravá či nikoliv. Pak jsou zde však realitní turisté a zloději, které určitě ve své nemovitosti nechcete. Proto doporučuji si vždy každého zájemce prověřit pomocí krátkého rozhovoru nebo dotazníku. Jestli vás zajímá, jak skutečně dobře prověřit zájemce o prohlídku a pozvat k sobě domů pouze relevantní zájemce, přečtěte si tento článek o prověřování zájemců o prohlídku, ve kterém několik praktických tipů najdete.

5. Využijte rezervační smlouvu

Stejně jako v předchozím případě i rezervační smlouva je tu zejména od toho, aby kryla záda oběma stranám. Místo pouhé gentlemanské dohody vám umožní vše černé na bílém podepsat a zájemce vám tak stvrdí svůj reálný zájem o koupi.

Doporučuji si navíc ještě před rezervační smlouvou zjistit, zda zájemce má finanční možnosti na koupi nemovitosti. Pokud byste uzavřeli rezervační smlouvu bez zjištění finančních možností zájemce, mohlo by se snadno stát, že ani nedojdete ke kýženému cíli, tedy prodeji. Myslím tím situaci, kdy by s vámi zájemce podepsal rezervační smlouvu, ale po několika týdnech by přišlo vyrozumění z banky, že hypotéku či jiný úvěr na nemovitost banka neposkytne. Proces by se tak protáhl o mnoho týdnů a vy byste navíc mohli přijít o další potenciální zájemce, kteří by mezitím ztratili o vaši nemovitost zájem.

6. Zajistěte si právní servis

Při tvorbě smluv v realitách nedám ani krok bez spolupráce s realitním advokátem. Nejen, že vám sepíše neprůstřelné smlouvy, ale ve spolupráci s hypotečním specialistou a bankami také zjistí finanční možnosti zájemců a pomůže se zajištěním samotného financování, čímž ušetří čas oběma stranám.

Nespornou výhodu představuje také advokátní úschova peněz, která umožní přepsání nemovitosti na nového majitele ve chvíli, kdy zájemce pošle finanční částku obsaženou v kupní smlouvě právě na účet advokátní úschovy. Nemusíte se tak strachovat, že přepíšete byt, aniž byste dostali peníze a kupující zase bude vědět, že ve chvíli, kdy obdrží advokát peníze do úschovy, dojde k podání návrhu na vklad vlastnického práva na katastru nemovitostí. Až se po uplynutí ochranné lhůty 20 dnů vklad zpracuje a dojde k přepsání nemovitosti na nového majitele, advokát peníze z úschovy ihned uvolní. Je to jednoduše win-win situace pro všechny.

7. Nezapomeňte na povinnosti po uskutečnění prodeje

Samotným podepsáním kupní smlouvy a přepsáním nemovitosti to nekončí. Týká se vás ještě placení daně z nemovitosti a placení daně z příjmu, od které můžete být v některých případech osvobozeni. I v případě, že se vás osvobození týká, máte přesto povinnost vše nahlásit finančnímu úřadu. Pokud výjimku z osvobození nenahlásíte, nemůžete ji využít.

Závěr

Nyní jsme společně nahlédli pod pokličku realitního procesu, který vás v případě prodeje nemovitosti čeká. Doufám, že vám článek pomohl s ujasněním si představy o průběhu celého obchodu a že nyní přesně víte, na co se připravit a co neopomenout.

Nebudu vám lhát o tom, že je prodej nemovitosti jednoduchá záležitost a že ji úspěšně zvládne každý. Pokud chcete prodat nemovitost co nejvýhodněji a nechcete hazardovat s několika milionovým majetkem, jedná se zkrátka o práci na plný úvazek. Pokud byste zvažovali prodej s realitním makléřem a chtěli se o spolupráci dozvědět víc, kontaktujte mě přes tento formulář a já se vám obratem ozvu zpět.

Děkuji za přečtení článku a uvidíme se zase příště!

Sdílet na Facebook
Předchozí článek
8 nejčastějších chyb při prodeji bytu bez realitky
Další článek
11 výhod spolupráce s realitním makléřem
Newsletter

Odběr novinek